Információk, érdekességek
Pozitív spirál - tanácsok az iskolakezdési időszakra
2023. szeptember 06.
Elkezdődött az iskola. Ez minden évben megváltoztathatatlan tény. Az viszont rajtunk múlik, hogy a gyermekünk hogy kezdi az iskolát. Nagyon fontos időszak ez, hiszen most dől el, hogy megszereti-e az iskolát, a tanulást.
Az érett idegrendszerű gyerekek, akik sok tapasztalatot szereztek mozgás, játék, mese, zene terén, feltehetőleg rendelkeznek azokkal az alap képességekkel, készségekkel, melyek segítségével könnyen veszik a kezdeti akadályokat az iskolában.
Fontos, hogy egy pozitív spirálba kerüljenek, melynek a menete a következő:
- Azok a gyerekek, akiknek jók a képességeik, könnyebben, gyorsabban tanulnak meg olvasni, írni.
- Akik értik, hogy mit olvasnak, azok szeretnek olvasni.
- Akik szeretnek olvasni, többet olvasnak.
- A sok olvasástól az olvasási tempójuk gyorsul.
- Akik jobb tempóban olvasnak, írnak, gyorsabban végeznek a házi feladatokkal, kevesebb erőfeszítésükbe kerül a tanulás.
- Ha nem okoz nehézséget számukra a tanulás, öröm lesz az újabb és újabb információ megszerzése.
Ez nem csak a gyerekek, de a családok későbbi életére is kihatással van.
Ezért mondom mindig a szülőknek, hogy érdemes kicsi korban sok időt, energiát fordítani a gyermekükre, még ha fárasztó is néha, mert ezáltal később nem csak a gyermeküknek, hanem nekik is sokkal könnyebb dolguk lesz. Nem kell a gyermekükkel küzdelmesen együtt tanulniuk vagy korrepetálásra járatniuk.
Ennek az a háttere, hogy minél fiatalabb a gyermek, annál gyorsabban, könnyebben fejleszthető.
- Ahhoz, hogy a gyermekünk értse, mit olvas, rengeteg élő mesét kell hallgatnia. Ez élőszó legyen, ne a tévé vagy a YouTube. Akkor alakul ki a belső képalkotó képessége, ami azt jelenti, hogy szinte maga előtt látja, amit hall, s később amit olvas. Ha érti amit olvas, akkor a lecke megtanulása is könnyű lesz, nem értelem nélküli magolás.
- Az íráshoz nem elég a betűk helyes ismerete, de fontos, hogy a gyermek szinkronban gondolkodjon a cselekedeteivel. Ha arra gondol, amit épp csinál, akkor nem marad ki betű az írása során.
- A kézügyesség fejlesztése is az írás előfeltétele. Minél ügyesebb a kezével, annál lazább a kézmozdulata. Akkor nem lesz görcsös a ceruzatartás, nem lesz fárasztó az írás.
Mozgásban összetetten fejleszthetőek a gyerekeknek azok a képességei, melyek a tanulásban segítik. Ezeken kívül pedig olyan nagyon fontos dolgokra is kihat a tudatosan tervezett mozgásfoglalkozás, mint a figyelem, feladattudat, feladattartás, monotóniatűrés, helyzetfelismerés, kudarcfelismerés, kudarctűrés.
Minél bonyolultabb dolgokra képes, abból látjuk az agyi funkcióinak jó működését.
Ezt tartsuk szem előtt, még ha fáradtak vagyunk is. Azt az időt, energiát, amit most meg akarunk spórolni, azt később sokkal nagyobb munkával tudjuk csak pótolni.