Információk, érdekességek

Teljes kiőrléssel a finom vonalakért

2020. július 02.

Fotó: pixabay.com

Megfigyelések kimutatták, hogy napi 40 gramm teljes kiőrlésű gabona bevitele fél kilogrammal csökkentheti az idő előrehaladtával jelentkező testtömeg gyarapodást.

Közel negyven évig, három generáción át vizsgálta egy amerikai kutatócsoport  a teljes kiőrlésű termékek egészségre kifejtett hatását. A megfigyelések kimutatták, hogy napi 40 gramm teljes kiőrlésű gabona bevitele fél kilogrammal csökkentheti az idő előrehaladtával jelentkező testtömeggyarapodást. Továbbá a Nestlé svájci kutatásai alátámasztották, hogy a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázata is csökkenthető, ha tudatosan és következetesen teljes kiőrlésű gabonafélék kerülnek az asztalunkra.  Lényeges hangsúlyozni, hogy mindezek mellett akkor érhetünk el tartós sikereket, ha kiegyensúlyozott táplálkozáson és mozgáson alapuló életmódra is törekszünk. A most nyolc országban – köztük Magyarországon is – elindított Flat Belly, azaz Lapos has elnevezésű program épp erre kívánja felhívni a figyelmet.

Három generáción át tartó kutatás

Azok a felnőttek, akik teljes kiőrlésű ételeket, így például zabkását, gabonapelyhet, barna kenyeret, barna rizst, és teljes kiőrlésű gabonából készült tésztaféléket fogyasztottak, 10,1 százalékkal alacsonyabb belső szervek közötti zsírszövettel rendelkeztek, mint azok, akik ezeket táplálozásukból mellőzték. A bostoni egyetem Framingham Heart Study elnevezésű kutatása 1971-ben 5124 felnőtt bevonásával indult és a szakemberek három generáción át, egészen 2008-ig vizsgálták a teljes kiőrlésű termékek fogyasztásának hatását. 


Tuti konyhai tippek

2020. július 01.

Fotó: pixabay.com

Szuper konyhai fogások, amelyek megkönnyítik a háziasszonyok életét. Tartson velünk, nehogy lemaradjon a legnagyobb titkokról, amiket sosem árulnak el a séfek!

Nem folyik a méz
A méz kristályosan is remekül fogyasztható, vannak azonban helyzetek, amikor folyékony mézre lenne szükségünk. A mézet közvetlenül hevíteni nem jó ötlet, mert akkor tönkremennek annak értékes összetevői. A megoldás az, ha forró vízbe állatjuk az üveget, így az átmelegszik, és anélkül olvasztja meg a mézet, hogy tönkretenné.

Olajszag mindenütt
A gyerekek imádják a sült krumplit, a rántott húst, a bundás kenyeret, de Ön ki nem állhatja az olajszagot? Az olajszag valóban makacsul be tudja magát venni a ruhákba, és nehéz kiszellőztetni a lakásból. A megoldás az, ha sülés közben egy kis tálat helyezünk a tűzhely mellé, amibe ecetet öntünk. Az ecet segít megkötni a kellemetlen szagokat. Utána egy kiadós szellőztetés, és az ételszagnak annyi!

Túl kemény vaj
Ha túl szilárdra hűlt a vaj, nehéz elkenni a kenyéren, illetve a sütemények tésztájához sem a legjobb, hiszen nagyon sok idő alatt tudjuk csak szépen elmorzsolni a liszttel. Ha nincs idő órákon át melengetni, van egy szupergyors megoldás. Egy nagy pohárra forró vizet engedve átmelegítjük azt, majd lefedjük vele a vajat, ami a hőtől éppen kellemes puhaságúra olvad.


Zöldségekkel csökkenthető a szívbetegségek rizikója?

2020. június 28.

Bizonyos zöldségek csökkenthetik az érelmeszesedés és ezzel összefüggésben a szív-érrendszeri betegségek kockázatát. Dr. Sztancsik Ilona, a Budai Kardioközpont kardiológusa, aneszteziológus, intenzív terapeuta szerint sosem késő egészségesebb szokásokat kialakítani és időben kell meggyőződni az érelmeszesedés mértékéről is. 

Fotó: gettyimages.comElőnyben a keresztes virágúak?

Egy friss ausztrál kutatás szerint sosem késő elkezdeni a zöldségek, különösen a brokkoli, a kelbimbó, a káposzta, a karfiol és a kelkáposzta fogyasztását.  A University of Western Australia kutatói közel 1000, 70 éves vagy annál idősebb nő vizsgálatakor találták úgy, hogy összefüggés van a keresztes virágú zöldségek fogyasztása és a szív-érrendszeri kockázat csökkenése között. A Journal of the American Heart Association szaklapban megjelent tanulmány szerint a szakembereknek még további bizonyítékokra is szükségük van, de nagy a valószínűsége az adott zöldségek érvédő hatásának. A kutatók az idős nők nyaki artériának állapotát, az érelmeszesedést okozó plakkokat, illetve a teljes zöldség fogyasztás kapcsolatát vizsgálták, majd tovább szűkítették a kört a keresztes virágúakra.

Az eredmények azt mutatták, hogy azoknak a nőknek, akik több zöldséget – ezen belül káposztaféléket – fogyasztottak, egészségesebbek voltak a nyaki artériáik. A kutatók feltételezései szerint ennek az lehet az oka, hogy a keresztes virágú zöldségek tápanyagokban és fitokemikáliákban gazdagok, mégis alacsony a kalóriatartalmuk.  

(A fitokemikáliák a növényekben található bioaktív vegyületek, antioxidánsok, amelyek az adott élelmiszerekben speciális védőhatást fejtenek ki – az élelmiszer egyéb komponenseivel való kölcsönhatásban. A legismertebb fitokemikáliák a flavonoidok, a fitoösztrogének és a glükozinolátok. A káposztafélék ez utóbbi anyagban bővelkednek.)

Ugyanakkor a bostoni Tuft University kutatói arra figyelmeztetnek, hogy az eredményekből nem lehet azt az egyértelmű következtetést levonni, hogy ha a káposztaféléket beillesztjük az étrendünkbe, az mindenképpen csökkenteni fogja a szív-érrendszeri betegségek rizikóját. 


Javul a szívelégtelenség a fekete csokoládé hatására

2020. június 25.

Fotó: pixabay.com

A fekete csokoládé újabb gyógyhatását mutatta ki egy nemzetközi tanulmány: a szívelégtelenség kezelését is segíti a kedvelt édesség.

Az étcsokoládé a legősibb gyógyszerek közé tartozik, és az utóbbi években kiterjedt vizsgálatok megerősítették vérnyomáscsökkentő hatását idősebb felnőtteken és köhögés elleni tulajdonságát gyermekeken is.

Fekete csokoládé a a keringéses betegségekre

Andreas J. Flammer svájci kutató vezette azt a 15-tagú nemzetközi munkacsoportot, amelyik a keringési elégtelenségben szenvedő betegek gyógyítására használta a fekete csokoládét. A tanulmányt az European Heart Journal közölte.

A kardiológiai rendkívüli fejlődése miatt mind több a szívelégtelenség esetek száma. A régebbi gyógyítási módszerek mellett sok heveny szívinfarktus miatt ellátásra szoruló beteg a szívroham korai szakában meghalt. Ma ezeket általában sikerül megmenteni, de a szívizom ereje, teljesítménye csökken és gyakran keringési elégtelenség alakul ki.

Egyik csoport álcsokit, a másik 70 %-os csokoládét kapott

A kutatók húsz önként jelentkező beteget vizsgáltak. Ezek enyhe szívelégtelenségben szenvedtek és a jelenlegi optimális gyógyszerelésben részesültek. A megfigyelési idő során véletlenszerű elrendezésben a csoport egyik fele kezdetben napi négy dekagramm 70 százalékos töménységű étcsokoládét evett, a másik csoport ugyanolyan súlyú és megkülönbözhetetlen külsejű, ugyanolyan édes “álcsoki” szeletet kapott, amelyben semmi nem volt a kakaóbab biológiailag kedvező flavanol anyagaiból.

Ez volt a rövid vizsgálat, majd következett az egyhónapos tanulmány, amelynek során a résztvevők a csokoládéból vagy az álcsokoládéból naponta két szeletet ettek meg, ez napi nyolc gramm csokoládénak felelt meg. A valódi csokoládét és az azonos küllemű kontrollszeleteket a világ legnagyobb élelmiszeripari csoportja a vizsgálathoz külön készítette.


3 táplálkozási hiba, ami miatt nem fogysz le!

2020. június 19.

Sokan elkövetik azt a hibát, hogy úgy vélik, csak sporttal, vagy csak szigorú diétával szembeszállhatnak a plusz kg - uk ellen. Pedig ez nem így van. Az egyoldalúan folytatott, túl szigorú diéta sport, mozgás nélkül és a túl sok sport diéta nélkül mit sem ér.  

Diéta és edzés

Aki nem táplálkozik megfelelően és kielégítően, tehát nem biztosítja szervezete számára a megfelelő tápanyagok mennyiségét, annak raktárai hamar kimerülhetnek, és az illető enerválttá, rosszkedvűvé válik; valamint legyengül az immunrendszere, könnyebben betegszik meg, a nagy fogyás esetén pedig bőre is megereszkedhet. 

Aki csak túl sok sporttal próbál lefogyni, és mellette nem változtat rossz táplálkozási szokásain, veszélyezteti magát azzal, hogy szervezetét túlterheli. Mindet a szívet, mind a tüdőt komoly munkára készteti, valamint fokozott igénybevétellel terheli csontjait, izületeit, melyeket sérülésveszélynek tesz ki.   

Mindkét program hosszabb távon való űzése igen kockázatos és veszélyes, ezért tanácsolt a speciális egyéni diéta és edzésterv kialakítása, ezek egyszerre való végrehajtása, és  életmódváltás személyre szabottan.

A három alapvető táplálkozási hiba

I. Kevés kalória bevitel: az egyén nem viszi be a számára megfelelő mennyiségű kalória mennyiséget, ami sokszor még a napi alapanyagcsere mennyiségének sem felel meg. Ennek több következménye is lehet: lassú anyagcsere, lelassult életfolyamatok, szervkárosodások, melyek megakadályozzák a fogyást.

Emellett az illető nem juttat be szervezetébe elegendő vitamint, ásványi anyagot, fehérjét, szénhidrátot, zsírt, rostot.

2. Rendszertelenség: Segítség rendszerességgel! Étkezésünkben alakítsunk ki némi rendszerességet. Mindig legyen például idő a főétkezésekre. Ne együnk össze - vissza, rohanva, itt -ott, innen -onnan bekapkodva valamit. Törekedjünk a napi 3 fő étkezésre!


További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...2...213