


Információk, érdekességek
Transzzsírsav: véget ér a türelmi idő
2015. február 22.
2015. február 18-tól minden egyes, a hazai kiskereskedelmi forgalomban kapható élelmiszernek meg kell felelnie a transzzsírsav tartalmat korlátozó rendelet előírásainak, lejár a türelmi idő. Az egy évvel ezelőtt életbe lépett rendelet pozitív hatása már érezhető: csökkent az egészségügyi kockázatot jelentő élelmiszerek száma. Mindennek eredményeként akár 3-6 ezerrel eshet vissza a szív- és érrendszeri betegségekből eredő halálozás Magyarországon.
Ezért veszélyesek a transzzsírsavak
Az ipari feldolgozás során a növényi olajok részleges hidrogénezésével keletkezett transzzsírsavak (TFA) rendkívül ártalmasak az egészségre. Bizonyított tény, hogy kedvezőtlenül befolyásolják a zsíranyagcserét. Így növelik az ún. LDL („rossz”) és csökkentik a HDL („jó”) koleszterinszintet, és további tényezőkre is negatívan hatnak, melyek összességében fokozzák a szív- és érrendszeri betegségek, az érelmeszesedés kialakulásának kockázatát. A transzzsírsavak kedveznek egyesgyulladások, az érfalkárosodás, az inzulinrezisztencia, a hasi elhízás, a szívritmuszavarok, a cukorbetegség és bizonyos daganatos betegségekkialakulásának is. A jelentős kockázatot jól tükrözi, hogy már 5 g/nap transzzsírsav bevitel 25 százalékkal növeli a szív- és érrendszeri megbetegedések lehetőségét. Azaz a telített zsírsavakhoz viszonyítva is grammonként ötször nagyobb kockázattal számolhatunk.
A szürkehályogműtétek története
2015. február 22.

A szürkehályogműtét a leggyakoribb szemműtét a világon, amelyből napjainkban csak az Egyesült Államokban több mint másfél milliót végeznek évente. A műtétekre is érvényes a „Már az ókori rómaiak” kezdetű mondat. Sőt. Az ókori indiaiak és görögök is operáltak szürkehályogot, ám forradalmi áttörést az 1745-ös év hozott...
A szemlencse a szivárványhártya mögött helyezkedik el, és fiatalkorban fontos szerepe van a közelre és távolra nézés közti alkalmazkodásban. A szürkehályog – latinul cataracta - a szemlencse elszürkülését jelent.
A szaruhártyán készített seben keresztül az elfehéredett, nagyfokú látásromlást okozó szemlencsét hátra és lefelé tolták, a lencse mögött elhelyezkedő kocsonyás anyagba – az üvegtestbe. A műtétet végzők anatómiai ismereteinek korlátozottságára utal, hogy úgy vélták, amit a műtét során hátramozdítottak, az a lencse elé süllyedő, és ott megkeményedő gonosz folyadék, nem pedig maga a lencse...
A XVIII. század közepéig kizárólag a fent leírt műtétet végezték. A középkorban vándorló szemészek, kuruzslók operáltak szürkehályogot, akik járandóságuk bezsebelését követően továbbálltak, nem törődve betegeik későbbi – gyakran túl sok örömre okot nem adó – sorsával.
A Facebook-os ismerőseink döntik el, hol nyaralunk
2015. február 18.

Az ismerősök facebookos képei alapján dől el, hol nyaral az emberek többsége, állítja egy friss kutatás. Dicsekedni pedig egyenesen imádunk, a vakációs fotók nyolcvan százaléka a közösségi médián landol, egy részük kifejezetten azért, hogy irigykedjenek ránk.
Ott nyaralunk, ahol az ismerőseink
Brit kutatók széleskörű felmérésben vizsgálták meg az utazási szokások és a közösségi média kapcsolatát. Eredményeik szerint a nyaralások helyszínét ma már 52 százalékban a barátok facebookos fotói alapján választjuk meg. „Nem túlzás azt állítani, hogy a turizmust a Facebook mozgatja” – nyilatkozta Matthew Flex, az online turizmus szakértője.
Dicsekvés és szorongás
Bár egyre tudatosabban használjuk a közösségi médiát az előzetes tájékozódásra, még ennél is nagyobb arányban szeretünk élményeinkkel dicsekedni. A felmérés szerint az emberek 78 százaléka tölti fel nyaralási fotóit a Facebookra. A megkérdezettek 15%-a kifejezetten azért rak fel képeket, hogy az otthonmaradtak irigykedjenek rájuk, és hasonló arányban vannak azok, akik kifejezetten volt házastársukat akarják bosszantani – írja a szepkartya.hu.
Brit pszichológusok szerint veszélyes játszmába kezdtünk, mert egyre nagyobb teret kap a közösségi oldalakon a versengés, és ma már egyre többen szoronganak amiatt, hogy lemaradnak ismerőseiktől.
Bár a hazai Facebookon is népszerű a tengerparti képekkel való dicsekvés, egyelőre a realitás felülírja a vágyakat. A KSH adatai szerint az elmúlt évben csak a belföldi turizmus tudott növekedni, az is főként a SZÉP kártyának köszönhetően.
A számítógéped jobban ismer, mint a barátaid!
2015. február 17.
A számítógép jobban ítéli meg a személyiséget, mint a barátok - derült ki egy több tízezer önkéntes részvételével zajlott brit-amerikai kutatásból.
A Facebook közösségi portál "tetszik" (like) gombjának kattintásait elemezte egy számítógépes program - tudósított a BBC hírportálja az amerikai tudományos akadémia lapjában (PNAS) megjelent tanulmányról.
A Cambridge-i Egyetem kutatói ugyan elismerték, hogy a személyiség ennél összetettebb dolog, ám eredményeik alapján a számítógép jobban oldotta meg a feladatot, mint az ember.
Mutasd a like-jaidat, megmondom, ki vagy
A Cambridge-i és a Stanfordi Egyetem kutatói már korábban megállapították, hogy a Facebookon kattintott "tetszikekből" egy sor személyes információt lehet nyerni többek között a szexuális irányultságról vagy a politikai nézetekről.
Új tanulmányukban egy lépéssel tovább mentek, és összevetették azt, hogy vajon a gép vagy az ember ítéli-e meg jobban a személyiséget.
A ruha teszi az embert – a magyar nők szerint
2015. február 17.

A magyar hölgyek ragaszkodnak a dress code-hoz, kínosan érinti őket, ha barátjuk, kollégájuk nem megfelelő öltözékben jelenik meg egy összejövetelen – többek között ez derült kutatásból. A felmérés szerint egy régiesen, szakadtan öltözött járókelő láttán minden második ember sajnálkozik, míg a feltűnően divatos megjelenés sokakból bosszankodást vált ki.
A magyar hölgyek szerint a ruházat sokat elárul a viselőjéről – derült ki a Stilago nemzetközi divatwebáruház felméréséből. A több mint 5000 nő megkérdezésével zajló kutatás többek között arra kereste a választ, hogy milyen érzéseket vált ki egy jól öltözött, illetve egy szakadt ember látványa. A stílusos megjelenés mindössze a válaszadók egytizedét hagyja hidegen, a legtöbb nőt jó érzéssel tölti el, ugyanakkor 29 százalékukból vágyakozást, 16 százalékukból pedig kifejezetten bosszankodást vált ki. „Elsősorban az bántja a hölgyeket, hogy ők nem engedhetik meg maguknak, hogy drága ruhákat vásároljanak, a stílust pedig sokszor a márkával és a magas árral azonosítják” – mondta el Kovács Anikó, a Stilago magyarországi projektmenedzsere.
További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...210211212...476